Doorgaan naar hoofdinhoud

Oefeningen zittend

De zit-oefeningen in zit kunt veelal op een stoel of rand van het bed uitvoeren om uw conditie op peil te houden. Dit draagt bij aan uw herstel. U kunt deze oefeningen tijdens en na uw opname uitvoeren. Als een oefening te zwaar is, bespreek dit met uw fysiotherapeut.


Oefeningen zittend

Het oefenprogramma met oefeningen die u veelal op een stoel of rand van het bed uitvoert.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 1: Knie strekken

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Strek uw knie, trek de tenen naar u toe en houd deze positie 5 seconden vast. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 2: Appels plukken

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Strek uw armen 1 voor 1 richting het plafond en probeer nu denkbeeldig een appel te plukken. Dit doet u 10 keer per arm.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 3: Knie heffen

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Til uw voeten op de beurt op, waarbij de knieën ook worden opgetild. Dit doet u 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 4: Buigen en strekken van de elleboog

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Laat uw armen langs u heen zakken. Buig uw elleboog en strek uw elleboog weer langzaam. Wissel van arm en doe deze beweging 10 keer per arm.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 5: Hakken tenen

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Zet beide voeten op de grond. Til de hakken op, houd 5 seconden vast en zak rustig naar de grond. Duw de tenen in de grond en houd 5 seconden vast. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 6: Armen heffen

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Laat uw armen langs u heen zakken. Beweeg beide strekte armen zijwaarts omhoog totdat de handen elkaar raken boven uw hoofd. Zak daarna weer terug naar de startpositie. De beweging herhaalt u 10 keer. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 7: Achterom kijken

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Kruis uw armen op uw borst. Draai rustig 1 kant op en kijk over uw schouders naar achter. Probeer volledig te draaien in uw romp en nek. Beweeg rustig terug en draai door naar de andere kant. Herhaal deze beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 8: Naar de voeten reiken

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed en strek 1 been. Reik met beide handen naar de voet van uw gestrekte been. Houd dit 10 seconden vast. Herhaal de beweging 10 keer per been. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 9: Elleboog knie

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Kruis uw armen voor de borst. Probeer met uw rechterelleboog uw linkerknie aan te tikken. Wissel nu om. Doe dit 10 keer per elleboog.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 10: Roeien

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Strek uw armen voorwaarts. Beweeg uw armen vervolgens weer naar u toe, met de ellebogen in de zij. Herhaal de beweging 10 keer. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 11: Dribbelen in zit

Ga rechtop zitten op een stoel of rand van het bed. Maak, terwijl u zit, afwisselend met links en rechts, snelle stappen op de plaats. Houd dit zo lang mogelijk vol. Bij voorkeur 30-60 seconden. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Om franciscus.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid