Doorgaan naar hoofdinhoud

De escaperoom als wervingstool

Afbeelding bij De escaperoom als wervingstool

Franciscus Gasthuis & Vlietland zet sinds kort een escaperoom in tijdens het werving- en selectieproces voor MBO (BBL) en HBO (duaal) verpleegkunde studenten die solliciteren op een werken/leren plek in het ziekenhuis. Tijdens het maken van opdrachten in de escaperoom worden de kandidaten beoordeeld op verpleegkundige competenties.

In de escaperoom vertegenwoordigt een oefenpop de patiënt en moeten de kandidaten gezamenlijk een aantal opdrachten doen. Zo moeten zij onder andere achterhalen welke patiëntgegevens en diagnose bij de patiënt hoort. Ook krijgen de kandidaten tijdens de escaperoom te maken met een acute situatie. Vervolgens worden de kandidaten aan de hand van een lijst criteria, die zijn opgesteld aan de hand van de beroepscompetenties, beoordeeld. Naast de escaperoom maakt ook een pitch onderdeel uit van het selectieproces. De kandidaten presenteren tijdens deze individuele pitch hun visie op de opleiding en hun toekomstige beroep.

Betere kwaliteit van werving en selectie

Voor de assessoren heeft de escaperoom vooral meerwaarde in het objectiever beoordelen van de kandidaten omdat zij dit gezamenlijk doen. Ook verloopt het selectieproces een stuk efficiënte dan voorheen omdat in kortere tijd meer kandidaten gezien kunnen worden. Kandidaten ervaren het selectieproces leuker en laagdrempeliger door het spelelement en het feit dat zij als groep moeten samenwerken.

Om franciscus.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid