Doorgaan naar hoofdinhoud

Mijn Franciscus

Wat kan ik zien in Mijn Franciscus?

Als patiënt van Franciscus Gasthuis & Vlietland heeft u toegang tot het patiëntenportaal Mijn Franciscus. Mijn Franciscus is nog in ontwikkeling maar u kunt nu al uw afspraken en uw persoonlijke gegevens inzien en een aantal van uw persoonlijke gegevens wijzigen.

Sinds mei 2018 kunt u:

  • Bij sommige specialismen zelf online een nieuwe afspraak maken na verwijzing van uw huisarts.
  • Vragenlijsten thuis invullenBrieven die door het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verzonden, inzien
  • Radiologie- en laboratoriumuitslagen inzien.
  • Voor patiënten van een aantal specialismen is het maken van een nieuwe afspraak en het invullen van vragenlijsten al mogelijk.
Hoe kan ik inloggen in Mijn Franciscus?

Ga naar het kopje inloggen en volg de stappen in de volgende schermen tot u bij het inlogscherm van DigiD komt.

U kunt hier kiezen voor één van de inlogmethodes:

1. Ik wil inloggen met een controle via sms
Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt op uw mobiele telefoon een sms-code. Voer deze in en u krijgt toegang.

Als u geen mobiele telefoon heeft kunt u de code ook op uw vaste telefoon laten instellen. Lees hier meer.

2. Ik wil inloggen met de DigiD-app
Dit is een nieuwe inlogmethode. Ga naar de website van DigiD en volg de aanvraag instructie.

Waarom moet ik met DigiD inloggen?

In Mijn Franciscus staat privacygevoelige informatie waar Franciscus Gasthuis & Vlietland zeer zorgvuldig mee omgaat. U dient daarom in te loggen met uw DigiD en een verificatiecode. Dit is de standaard die de overheid gebruikt voor het beveiligen van uw gegevens.

Heeft u nog geen DigiD? Ga dan naar www.digid.nl/aanvragen

Waarom wordt een pagina geblokkeerd?

Wanneer u 15 minuten niets doet in Mijn Franciscus, wordt u automatisch uitgelogd. Dit in verband met uw privacy en veiligheid. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat verloren na het automatisch uitloggen.

Andere oorzaken kunnen zijn een slechte WiFi-verbinding of verouderde software op uw computer.

Kan ik mijn gegevens zelf aanpassen?

U kunt uw e-mailadres, telefoonnummer, gegevens van uw apotheek en huisarts zelf aanpassen. Deze gegevens vindt u onder het tabblad 'Mijn gegevens'. Klik op wijzigen en vul de nieuwe gegevens in. Om zeker te zijn van de juiste gegevens ontvangt u een code per e-mail of op uw mobiel. Tik de code in het controleveld in.

Zijn er overige wijzigingen? Geef deze dan door bij het:

  • Inschrijfbureau in Franciscus Gasthuis. Telefonisch mogelijk via 010 - 461 6161 (vraag naar het inschrijfbureau)
  • Afsprakenbureau in Franciscus Vlietland. Telefonisch mogelijk via 010 - 893 0000
Ik kan niet inloggen, wat nu?

Wij vragen u het volgende te controleren:

  • U heeft alleen toegang tot 'Mijn Franciscus' als u zich heeft laten inschrijven en uw Burgerservicenummer (BSN) gecontroleerd is aan de hand van uw paspoort of ID-bewijs bij het Inschrijfbureau van Franciscus Gasthuis & Vlietland. Heeft u zich nog niet geregistreerd? Dan dient u dit alsnog te doen.
  • In sommige gevallen is het nodig de 'cookies' bij uw browsegeschiedenis te wissen waarna u weer correct kan inloggen.
  • U dient een geldige DigiD te hebben.

Mocht u het bovenstaande al gecontroleerd hebben en nog steeds niet kunnen inloggen. Dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.

Kan ik de gegevens van iemand anders inzien?

U bent de enige die bij uw gegevens kan. U kunt momenteel nog niet inloggen op het portaal van iemand anders. We zijn bezig met het ontwikkelen van een machtigingsregeling waardoor u toegang kunt krijgen tot het portaal van uw kind, of het portaal van iemand anders van wie u wettelijk vertegenwoordiger bent.

Hoe kan ik online een afspraak maken?

Wanneer uw huisarts u digitaal (via ZorgDomein) heeft verwezen naar Franciscus Gasthuis & Vlietland ziet u op uw verwijzingsbrief of u online een afspraak kunt maken. Log in in Mijn Franciscus en ga naar ‘afspraken’, Onder ‘afspraak maken’ ziet u de verwijzingen waarvoor u een afspraak kunt inplannen.

Waarom kan ik mijn (herhaal)afspraak wel/ niet online plannen?

Niet alle afspraken zijn online in te plannen. Op de verwijsbrief die u van uw huisarts heeft gekregen, kunt u zien of u uw afspraak online kunt maken. We werken hard aan het verder uitbreiden van deze functionaliteit zodat u ook voor herhaalafspraken online terecht kunt.

Kan ik mijn afspraak wijzigen/ annuleren?

U kunt uw online gemaakte afspraak tot 24 uur van tevoren wijzigen via 'Mijn Franciscus'. Als u uw afspraak later nog wilt wijzigen of annuleren, moet u telefonisch contact opnemen met de polikliniek waar u een afspraak heeft.

Hoe vul ik een digitale vragenlijst in?

Wanneer u gevraagd is om een digitale vragenlijst in te vullen, logt u in op 'Mijn Franciscus' met uw DigiD. U gaat vervolgens naar ‘taken’, hier ziet u de vragenlijst staan. Klik op de vragenlijst om de vragen te beantwoorden.

LET OP: tussentijds opslaan is niet mogelijk. Vul de vragenlijst in één keer in en vergeet niet op ‘opslaan’ te klikken. Al eerder ingevulde vragenlijsten kunt u terugvinden bij ‘historie’.

Wanneer u 15 minuten niets doet in 'Mijn Franciscus', wordt u automatisch uitgelogd. Dit in verband met uw privacy en veiligheid. Alles wat niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat verloren.

Welke uitslagen kan ik in Mijn Franciscus zien?

Sinds 1 mei 2018 kunt een gedeelte van uw medisch dossier in 'Mijn Franciscus' zien. U kunt hier uw ontslag- en specialistenbrieven terugvinden en u kunt uw radiologie- en laboratoriumuitslagen inzien. U kunt dus niet alle informatie uit uw medisch dossier zien, maar u heeft hier wel recht op.

Wat kunt u wanneer inzien? 
Radiologie- en laboratoriumuitslagen, ontslag- en specialistenbrieven worden met een  vertragingstijd van 7 werkdagen getoond. 

Voorbeeld: Is er bloedafname gedaan waarvan 2 dagen na afname de uitslag bekend is, dan is de uitslag dus 2 dagen + 7 dagen = 9 dagen na bloedafname, te zien in uw portaal.

Specialistenbrieven zijn brieven die door het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verzonden. Alleen brieven die na 1 mei 2018 zijn opgesteld zijn in te zien in uw portaal. 

Meer informatie over het opvragen van uw medisch dossier leest u hier.

Ik wil graag de beelden/foto’s inzien, van bijvoorbeeld een röntgenonderzoek of MRI

In 'Mijn Franciscus' kunt u alleen verslagen inzien en geen foto’s. U kunt uw foto’s wel opvragen. Lees hier hoe u dit kunt doen.

Hoe lang duurt het voordat ik toegang heb tot de uitslagen?

U kunt uw uitslagen in 'Mijn Franciscus' zien met een vertragingstijd van 4 weken. In juli 2018 wordt dit ingekort naar 7 dagen. U kunt dan uw uitslagen 7 dagen nadat de uitslag bekend is in 'Mijn Franciscus' terugvinden.

Ik maak mij zorgen om mijn uitslag/ ik snap de uitslag niet, wat kan ik nu doen?

U bepaalt zelf of u de uitslagen vooraf wilt bekijken. De uitslagen worden getoond zoals de arts deze ziet en zijn daarom soms lastig te begrijpen. Ook zijn uitslagen mogelijk nog niet helemaal compleet. De zorgverlener heeft alle uitslagen nodig om volledig beeld van uw gezondheidssituatie te krijgen. Uw zorgverlener vertelt u tijdens de volgende afspraak wat de uitslagen betekenen. Heeft u vragen over uw uitslagen, bespreek dit dan met uw arts tijdens uw volgende afspraak.

Om franciscus.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid