Doorgaan naar hoofdinhoud

Oefeningen staand

Zorg dat u genoeg ruimte heeft voor deze oefeningen. Neem steun aan een stoel, bed of muur. Door uw conditie op peil te houden, draagt u bij aan uw herstel. U kunt deze oefeningen tijdens en na uw opname uitvoeren. Als een oefening te zwaar is, bespreek dit dan met uw fysiotherapeut.


Oefeningen staand

Het oefenprogramma bevat oefeningen die u staand uitvoert.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 1: Armen voorwaarts heffen

Ga rechtop staan. Beweeg de armen gestrekt voorwaarts omhoog tot boven uw hoofd. Houd deze stand 5 tellen vast en laat de armen weer zakken. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 2: Armen zijwaarts heffen

Ga rechtop staan. Beweeg de armen gestrekt zijwaarts omhoog tot boven uw hoofd. Houd deze stand 5 tellen vast en laat de armen weer zakken. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 3: Been naar achteren strekken

Beweeg 1 been naar achter en beweeg langzaam weer terug. Wissel van been. Doe de beweging 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 4: Been zijwaarts heffen

Beweeg 1 been langzaam zijwaarts omhoog en blijf goed rechtop staan. Herhaal de beweging 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 5: Knie heffen

Hef uw knie tot heuphoogte en houd paar tellen vast. Wissel van been en herhaal de beweging 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 6: Op uw tenen staan

Ga een paar seconden op uw tenen staan. Beweeg rustig terug en neem steun op uw gehele voet. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 7: Squat

Ga voor een stoel staan en zet uw voeten iets uit elkaar. Buig rustig door uw knieën alsof u wilt gaan zitten, maar zorg ervoor dat u de stoel niet raakt. Strek daarna weer helemaal op. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 8: Uitvalspas

Zet uw voeten iets uit elkaar. Zet een stap vooruit. Probeer zo ver u kunt uw voorste been te buigen en zak met uw achterste been een stukje richting de vloer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 9: Op een been staan

Til 1 voet van de grond. Houd dit zo lang mogelijk vol. Bij voorkeur 30 tot 60 seconden. Wissel van been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 10: Dribbelen op de plaats

Ga staan en zorg dat u genoeg ruimte heeft voor de oefening. Maak snelle dribbelpassen op de plaats. Houd dit 30 tot 60 seconden vol.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Om franciscus.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid