Doorgaan naar hoofdinhoud

Oefeningen liggend

De ligoefeningen kunt u veelal in bed uitvoeren. Door uw conditie op peil te houden, draagt u bij aan uw herstel. U kunt deze oefeningen tijdens en na uw opname uitvoeren. Als een oefening te zwaar is, bespreek dit dan met uw fysiotherapeut.


Oefeningen liggend

Het oefenprogramma met oefeningen die u in bed uitvoert.

 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 1: Knieën in het matras drukken 

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Duw van 1 knie uw knieholte in het matras en houd dit 3 tot 5 seconden vast. Ontspan en wissel van been. Doe dit 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 2: Appels plukken

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Beweeg beide armen om en om omhoog en probeer nu een denkbeeldige appel te plukken. Dit doet u 10 keer per arm.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 3: Been heffen

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Beweeg 1 been gestrekt naar boven, zo ver als comfortabel voelt. Beweeg het been daarna rustig terug naar de beginpositie en wissel van been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 4: Enkels bewegen

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Duw de voet naar het voeteneinde en houd dit 5 seconden vast. 

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 5: Luchtfietsen

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog. De oefening lijkt op fietsen. Til uw benen 1 voor 1 op en buig daarbij de knieën 90 graden. Maak een denkbeeldige fiets-beweging.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 6: Armen heffen

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Beweeg uw armen zo ver mogelijk omhoog. Probeer het hoofdeinde aan te tikken.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 7: Bruggetje maken

Ga plat op uw rug liggen, uw knieën gebogen en uw voeten plat op het matras. Hef uw heupen de lucht in en trek de navel naar binnen. Houd deze 'brug' 5 seconden vast. Herhaal de oefening 5 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 8: Doorzuchten in bed

Zet het hoofdeinde van het bed zo ver mogelijk rechtop, zodat u in langzit op bed zit. Adem in 1 teug zo diep mogelijk in. Houd de adem voor 2 seconden in. Blaas hierna met getuige lippen weer uit uw mond. Herhaal de oefening 5 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 9: Knie en heup buigen

Ga plat op uw rug liggen, uw knieën gebogen en uw voeten plat op het matras. Schuif uw voet richting uw bil en buig hier Hef uw heupen de lucht in en trek de navel naar binnen. Houd deze 'brug' 5 seconden vast. Herhaal de oefening 5 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 10: Buikcrunches

Ga plat op uw rug liggen, uw knieën gebogen en uw voeten plat op het matras. Kom met uw hoofd en schouders los van het matras. Houd dit 3 seconden vast en zak weer terug naar het matras. Herhaal deze beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 11: Benen langer maken

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Maak uw gestrekte been langer en houd 5 seconden vast. Ontspan en wissel van been. Doe dit 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 11: Benen langer maken

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Maak uw gestrekte been langer en houd 5 seconden vast. Ontspan en wissel van been. Doe dit 10 keer per been.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 12: Rotatie onderrug

Ga plat op uw rug liggen, uw knieeën gebogen en uw voeten plat op het matras. Laat de knieën naar links of rechts zakken zo ver u kunt. Houd 2 tellen vast. Beweeg hierna de benen via de beginstand naar de andere zijde. Herhaal de beweging 10 keer.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 13: Cirkels draaien met de voeten

Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Beweeg de voeten in een grote cirkel linksom en, na 10 keer, rechtsom.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

 

Oefening 14: Dribbelen

Ga rechtop zitten in bed. Probeer zo snel mogelijk uw benen afwisselend op te tillen en neer te leggen. Houd dit zo lang mogelijk vol. Bij voorkeur 30 tot 60 seconden.

Accepteer de cookies op de cookie pagina om deze content te kunnen bekijken.

Om franciscus.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid